Shinrin-Yoku, lesný kúpeľ, má ako uzdravujúca technika svoj pôvod v Japonsku, no rýchlo sa rozširuje po celom svete. Jej účinky sú totiž širokospektrálne, no samotná technika je prekvapujúco jednoduchá: jej podstatou je pobyt v lese a jeho vnímanie všetkými našimi zmyslami – byť v prírode sám so sebou.

Čo mi lesný kúpeľ prinesie?

To, že má príroda pozitívny vplyv na naše zdravie, nie je žiadnym tajomstvom. No viete, čo sa deje s vaším telom, keď vstúpite do lesa? Vzduch v lese obsahuje podstatne viac kyslíka a tiež fytoncídov – látok, ktoré fungujú ako prírodné antibiotiká, ničia škodlivé mikroorganizmy a potláčajú infekcie a pôsobia protizápalovo. Odkiaľ sa tam berú? Produkujú ich samotné rastliny, najmä ihličnany. Okrem toho je vzduch v lese čistejší, obsahuje menej škodlivín a patogénov, ktoré bežne vdychujeme v meste. Silice v lesnom ovzduší, naopak, dýchanie uľahčujú. To všetko podporuje imunitný systém, zvyšuje vitalitu a dodáva nám energiu. Navyše, pobyt v prírode výrazne znižuje hladinu stresu v organizme, napomáha tomu aj kombinácia zelenej a modrej farby, ktoré na nás pôsobia uvoľňujúco. Lesný kúpeľ má blahodárne účinky na našu psychickú pohodu, znižuje napätie, zmierňuje duševné poruchy, zvyšuje prah bolesti, zlepšuje spánok, koncentráciu a pamäť, znižuje vysoký krvný tlak, pomáha pri prevencii kardiovaskulárnych ochorení (podporuje tvorbu látok na ochranu srdca), ale taktiež respiračných ochorení, cukrovky (znižuje hladinu cukru v krvi) alebo rakoviny (zvyšuje produkciu protirakovinových proteínov), všeobecne podporuje obranyschopnosť organizmu. Príroda je teda naozaj liekom.

Ako na to?

Praktizovanie lesného kúpeľa nie je žiadna veda, no má svoje pravidlá:

  • nájdime si vhodné miesto – kúsok lesa (ideálne ihličnatého) či parku, kde sa vyhneme davom ľudí
  • zabudnime na mobil, majme ho po ruke pre prípad núdze, no vypnime si zvonenie a nepoužívajme ani fotoaparát
  • nesústreďme sa na výkon, prejdené kilometre, tempo, či spálené kalórie. Kráčajme pomaly a na chvíľu sa zastavme, sadnime si na peň alebo ľahnime na trávu.
  • neponáhľajme sa. Strávme v lese aspoň 20 minút, no ideálne aj niekoľko hodín.
  • zapojme všetky naše zmysly: pozorujme hojdajúce sa konáre, počúvajme spev vtákov ale aj šum vetra, vnímajme vôňu pôdy či lístia na zemi, kôru pod našimi rukami, pokojne sa prejdime bosí po machu a ochutnajme jedlé lesné plody či čerstvosť vzduchu
  • shinrin-yoku kladie dôraz na momentálne prepojenie s prírodou, buďme prítomní tu a teraz

Znie to až banálne, no v dnešnej dobe žije mnoho z nás uponáhľaný mestský život, priemerný Európan trávi v interiéri až neuveriteľných 90% času a kontakt s prírodou sa tak vytráca. Pritom ide o jednu z najprirodzenejších a najľahšie dostupných terapií pre naše zdravie. Ak sa už do prírody vyberieme, nebýva to len tak, väčšinou máme aj nejaký zámer – napr. prejsť istú trasu, zabehnúť niekoľko kilometrov, či urobiť pekné snímky. Sme zvyknutí niečo neustále riešiť a častokrát je ťažké našu myseľ izolovať. Pri shinrin-yoku je však jediným cieľom vnímať prírodu okolo nás naplno, bez akýchkoľvek iných ruchov. Jediné, čo pre lesný kúpeľ potrebujete potrebujete, je les. Skúsme ho pri našej najbližšej návšteve sledovať, počúvať, ovoňať, ochutnať aj ohmatať. Vychutnajme si jeho krásu a okúpme sa v nej, vaše telo aj duša sa vám poďakujú.

Zdroj:

Šinrin’joku – Umenie a veda lesného kúpeľa, Dr. Qing Li, Ikar 2018

The Health Benefits of Great Outdoors,  C. Twohig-Bennett & A. Jones, Elsevier 2018

Zdroj fotografií: pixabay.com